Kennis, kunde en geld voor een betere wereld

Wereldwijd hebben 884 miljoen mensen nog steeds geen toegang tot drinkbaar water terwijl 2,4 miljard mensen geen toegang hebben tot sanitaire voorzieningen. Vanuit maatschappelijke betrokkenheid wil WML een bijdrage leveren aan het realiseren van de zesde millenniumdoelstelling van de Verenigde Naties (Sustainable Development Goal 6: ‘Verzeker toegang tot duurzaam beheer van water en sanitatie voor iedereen)’. We doen dat door geld in te zamelen voor het waterfonds Water for Life, waarmee VEI (Vitens Evides International) drinkwater- en sanitatieprojecten uit kan voeren. Én we doen dat door onze eigen experts uit te zenden naar de projecten van VEI, waarbij via lange termijn partnerschappen kennis en kunde gedeeld wordt met waterbedrijven in lage inkomenslanden. Zo gingen in 2022 vijf WML-experts in totaal 132 dagen ‘op missie’ naar projecten in Kenia, Malawi, Zambia en de Filipijnse stad Cagayan de Oro.

WML’s productmanager Nicole Kesselaer werd via het programma WaterWorX als 'commercial short term expert' uitgezonden naar Zambia en Malawi. Ze vertelt over haar ervaringen: ‘Uitgangspunt bij de VEI-projecten is dat we altijd samen met de medewerkers van het lokale drinkwaterbedrijf bekijken hoe we zaken kunnen verbeteren. In Zambia lag de focus op commerciële dashboards. Het verhogen van de omzet is cruciaal voor de waterbedrijven en door inzicht te geven in de data kan er nu beter en gerichter actie ondernomen worden. In Malawi ging het vooral om het reduceren van zogenoemd non revenue water. Water dat geproduceerd wordt, maar waar geen inkomsten voor binnen komen. Het kan dan gaan om lekkages en illegale aansluitingen, maar ook om klanten die niet in het systeem zitten of watermeters die niet werken. Het uiteindelijke doel is het vergroten van de omzet waardoor het bedrijf meer kan investeren. Ik vind het een voorrecht dat ik via WML een klein steentje bij kan dragen aan het verbeteren van de leefomstandigheden elders in de wereld.’